AerCap ve diğerleri Rusya’da kalan uçaklar için sigortacılara dava açtı
Londra’da büyük bir hukuki mücadele başladı. Uçak kiralama şirketleri, Ukrayna’nın işgali sonrası uygulanan yaptırımlar nedeniyle Rusya’da kalan jetlerin akıbeti konusunda sigorta şirketleriyle karşı karşıya geldi. Çarşamba günü başlayan dava, potansiyel olarak milyarlarca dolar değerinde talepleri içeriyor.
Dünyanın en büyük uçak kiralama şirketi AerCap’in avukatı Mark Howard, davanın açılış gününde, Batı menşeli jet ve motorların Rusya’dan geri dönüşü konusunda gerçekçi bir beklenti olmadığını, bu nedenle bunların fiilen kayıp sayıldığını belirtti. Yıl sonuna kadar sürmesi beklenen dava, İrlanda ve ABD’deki benzer davalar için önemli bir gösterge niteliği taşıyor.
Londra’daki dava özellikle, başlangıçta değeri 4,7 milyar dolara kadar çıkan yaklaşık 140 jet ve bazı motorlara odaklanıyor. Ancak, Rusya ile daha düşük fiyatlarla yapılan bazı anlaşmalardan sonra tahmini değer yaklaşık 3,0 milyar dolara düştü. Kiralama şirketleri, uçakların kaybı veya hasarı da dahil olmak üzere geniş bir risk yelpazesini kapsayan “şarta bağlı ve sahip olunan” poliçeler ve özel savaş riski maddeleri kapsamında tazminat talep ediyor.
AerCap, tüm riskler sigorta poliçesi kapsamında 2,06 milyar dolar veya alternatif olarak, Rusya ile yapılacak anlaşmalara bağlı olarak savaş riskleri poliçesi kapsamında 1,2 milyar dolar talep ediyor. Dubai Aerospace Enterprise (DAE), 22 uçak, bir motor ve bir ekipman parçası için talebini 737,8 milyon dolar olarak değerlendirdi. Merx Aviation altı uçak için 184 milyon dolar, Falcon iki uçak için 43,4 milyon dolar ve KDAC Aviation Finance bir jet için 21,5 milyon dolar talep ediyor.
AIG (NYSE:AIG), Lloyd’s, Chubb (NYSE:CB) ve Swiss Re (OTC:SSREY) gibi sigortacılar ise uçakların tahrip edildiğine veya hasar gördüğüne dair bir kanıt olmadığını, kiraların artık geçerli olmadığını veya poliçelerin uçakların iade edilmemesine yol açan koşulları kapsamadığını öne sürdü.
Ayrıca, kiralama şirketleri reasürörlere karşı ayrı hukuki işlemler başlattı ve bunlardan bazıları Mart ayında davayı Moskov’a taşıma girişimini kaybetti. Aynı zamanda Ukrayna’da kalan jetlerle ilgili talepleri de takip ediyorlar.
Bu hukuki anlaşmazlığın sonucu önemli sonuçlar doğurmaya hazırlanıyor, çünkü hem kiralama şirketleri hem de sigortacılar önemli finansal risklerle karşı karşıya. Fladgate hukuk firmasından ortak Garbhan Shanks, taleplerin karmaşıklığını ve yüksek risklerini vurguladı. Her iki taraf da mali yükümlülükten kaçınmaya çalışırken, bu davanın çözümü havacılık ve sigorta sektörleri tarafından yakından takip edilecek.
Reuters bu habere katkıda bulundu.
Bu makale yapay zekanın desteğiyle oluşturulmuş, çevrilmiş ve bir editör tarafından incelenmiştir. Daha fazla bilgi için Şart ve Koşullar bölümümüze bakın.