Kızıldeniz’deki saldırılar Türkiye’nin dış ticaretini etkiliyor
CHP Genel Başkan Yardımcısı Erhan Adem, “Kızıldeniz’de ticari gemilere yapılan saldırılar Türkiye’nin dış ticaretine de yansımaya başladı. Yaşanan kaos, hem Türkiye’nin dış ticaretini hem de küresel tedarik zincirindeki kırılmaları sekteye uğratıyor. Bekleme süreleri uzadıkça gıda ürünleri de pazara sunuluyor. “Zaman bazlı ürünlerin ticaretinde büyük sıkıntılara neden oluyor. Türkiye’de fabrikalarda Kızıldeniz kaynaklı bir üretim kesintisi henüz söz konusu olmasa da süreç uzamaya devam ederse Türkiye gibi buğday ithalatı yapan ülkelerde yaşanan kriz nedeniyle ticaretin yavaşlaması kaçınılmaz olacaktır.” söz konusu.
CHP Tarım ve Orman Bakanlığı Genel Başkan Yardımcısı Erhan Adem, Kızıldeniz’de ticari gemilere yönelik saldırılara ilişkin yazılı açıklama yaptı. Adem’in açıklaması şu şekilde:
“KIZILDENİZ’DE TİCARİ GEMİLERE YAPILAN SALDIRILAR TÜRKİYE’NİN DIŞ TİCARETİNE YANSIMAYA BAŞLADI”
“Kızıldeniz’de ticari gemilere yönelik saldırılar Türkiye’nin dış ticaretine de yansımaya başladı. Yaşanan kaos, küresel tedarik zincirindeki aksamaların yanı sıra Türkiye’nin dış ticaretini de sekteye uğratıyor. Bekleme sürelerinin uzamasıyla birlikte ticarette büyük sıkıntılara neden oluyor. gıda ürünleri gibi zamana dayalı ürünlerin.” Türkiye’deki fabrikalarda henüz Kızıldeniz kaynaklı bir üretim kesintisi söz konusu olmasa da süreç uzarsa Türkiye gibi buğday ithalatı yapan ülkelerde kriz nedeniyle ticaretin yavaşlaması kaçınılmaz olacak.
“ULAŞIM KESİNTİLERİ ARTIRSA GIDA ENFLASYONU DAHA DA ARTABİLİR”
Bazı ihracatçılarımızın siparişleri yurt dışındaki alıcıları tarafından ertelenmeye başlandı. Artan lojistik maliyetleri de iç piyasada fiyatların artmasına neden oluyor. Konteyner fiyatları ve teslimat süreleri arttığında hem ithalatçı hem de ihracatçı sorun yaşıyor. Bazı tedarikçiler sözleşmelerde ek süre ister, bazıları ise iptal eder. Bu durum ihracatçı açısından sürdürülebilir değildir. İthalat açısından bakıldığında riskler beklenenden daha büyük. Krizin devam etmesi halinde, transit gıdanın bozulması ve daha yüksek fiyatlara satılması kaçınılmaz olacaktır. Ulaşımdaki aksaklıklar daha da kötüleşirse gıda enflasyonu daha da artabilir. “Fiyat artışlarının ve arz krizlerinin bir an önce önlenmesi gerekiyor.”