Depremde hatlar kesilince tepki gösteren GSM operatörlerinin eksiklikleri nelerdir?
Ülkedeki fiber altyapının yetersizliği yeniden gündeme gelirken, mobil baz istasyonlarının afet anında aktif olarak kullanılıp kullanılmadığı da değerli soru işaretlerinden biri olarak öne çıktı.
Kahramanmaraş’ta Türkiye’yi sarsan depremler, afetin ilk anında yaşanan yoğun haberleşme ihtiyacı için iletişim altyapısının yetersiz olduğunu gösterirken, GSM operatörlerinin afete yönelik yatırımları ve kapasite planlamaları da soru işaretleri olarak gündeme geldi. tartışıldı.
Yatırımlar azaldı
Sektörün düzenleyici kuruluşu olan Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu’nun (BTK) bilgileriyle birlikte kamuoyuna açıklanan Turkcell ve Türk Telekom’un finansal sonuçları, son dönemde dolar bazında yatırım harcamalarının düştüğüne işaret etti. .
2022 yılının son çeyreğine ait veriler şu an mevcut olmadığı için 2021 yılının tamamına bakıldığında departmandaki 4 şirketin toplam yatırım harcamasının dolar bazında yüzde 9 azalarak 1,7 milyar dolar olarak kaydedildiği görüldü. 2020 ile karşılaştırıldığında terimler.
Yatırım harcamalarında sadece yüzde 1 artış
4 şirket arasında 2021’de yatırım harcaması en çok azalan şirket Turkcell oldu. Turkcell’in 2021 yatırım harcaması yüzde 26 düşüşle 651 milyon dolar oldu. Şirketin 2020 yılı yatırım harcaması performansının da düşük olduğu gözlemlendi. 2020 yılında şirket, yatırım harcamalarını sadece yüzde 1 artırarak 879 milyon dolara çıkardı.
Yatırımdaki eksikliklerin sonuçları
Finansal bilgilerdeki bu durum alanı da olumsuz etkiledi. Deprem sırasında yaşanan kesintiler bu durumu ortaya koyarken, Bloomberg HT’ye GSM operatörlerinin deprem sırasındaki performansını değerlendiren uzmanlar, yatırımlardaki eksikliklerin altyapıya etkileri kapsamında bu konuya da dikkat çekti.
Altyapı yatırımlarındaki eksikliklere dikkat çekildi
Uzmanlar özellikle Türk Telekom’un sorumlu olduğu altyapı yatırımlarındaki eksikliklere vurgu yaptı. Bu konuda en temel konulardan biri fiber ağ kapasitesidir. Uzmanlar, ana şebekenin haberleşme için yer altı fiber sınırı olduğunu belirterek, bu hattın yeterli kapasiteye sahip olmaması ve kopması halinde baz istasyonlarının da işlevini kaybedeceğine dikkat çekti. Afet anında fiber altyapının yeterli ve sorunsuz olmaması bu açıdan büyük değer taşımaktadır.
Altyapı yatırımlarının yetersizliğinden kaynaklanan olumsuz sonuçlara ek olarak, mobil taşınabilir istasyonların kapasitesi en çok tartışılan bahislerden biri oldu.
Yoğunluk zirve yaptı
Uzmanlar, afet zamanlarında özellikle depremlerde GSM üzerinden iletişimin ilk 5-6 saatte ağırlaştığına ve ‘blokaj’ denilen yoğunluğun bu saatlerde zirve yaptığına dikkat çekti.
Bu kapsamda ilk tedbir, araçlara kurulan baz istasyonlarının bölgeye sürülmesi olarak öne çıkıyor.
Operatörlerin mobil baz istasyonlarına sahip olması gerekir
Operatörlerin mobil baz istasyonlarına sahip olması gerektiğini vurgulayan uzmanlar, bu araçların ülkenin çeşitli yerlerinde hizmete hazır olması gerektiğini belirtti. buluşmaktan uzak kalacağını vurguladı.
Depremin olduğu ilk günlerde yeterli kapasiteye ulaşamadılar.
Depremin ilk günleri bu mobil istasyonların yeterli kapasiteye ulaşmadığını ve bölgedeki mobil istasyonların da elektrik sorunu yaşadığını gösterdi.
Uzmanlar, GSM operatörlerinin bu konuda yatırım eksikliğine dikkat çekerken, “GSM operatörleri 10 saat içinde sağlıklı iletişim kurulabilecek bir hizmet verebilirdi. 1999’dan beri bu ürünleri geliştirmeye zamanları vardı. Bu teknolojiyi sunabilecek kapasiteye sahipler. Sağlıklı iletişim kurmanın önemini ilk etapta düşünün. Bir depremde o kritik 48 saatin 10 saati.”dedi.
Kapasite planlama soru işareti
Bütün bu tablo içerisinde GSM şirketlerinin kapasite planlaması ve baz istasyonlarının operatörler tarafından paylaşılması ulusal roaming olarak adlandırılan son günlerde öne çıkan konulardan biri olmuştur. Uzmanlar, sahadaki durumun firmaların kapasite planlama konusundaki eksikliklerini ortaya koyduğunu söyledi.
Dolaşım sorunu afetin en değerli sorunlarından biridir
Turkcell’in engellediği yurt içi dolaşım konusu da afetin öne çıkardığı en önemli konulardan biri oldu. Bloomberg HT’ye konuşan uzmanlar, şirketlerin halktan bir adım beklemeden harekete geçmesi gerektiğine dikkat çekti. Uzmanlar, “GSM operatörlerine sormak lazım neden ulusal dolaşım yapmadınız? Karasal fiberde Türk Telekom ve belediyeler gibi büyük sorunlar var ama acil durumlarda ulusal dolaşımın önünde kim duruyor? Mesela 100 baz istasyonundan 90’ı Bir yeri depremde yıkıldı Vodafone’un baz istasyonu kalmadı.
Burada Vodafone abonesinin Turkcell veya Türk Telekom baz istasyonundan hizmet alması gerekmektedir. Acil durumlarda, GSM operatörleri devleti olduğu kadar ulusal dolaşımı da dikkate almalıdır. Halkın ‘afet durumlarında ulusal dolaşım zorunludur’ demesine gerek yok. Bu, operatörlerin işbirliği yapmasının beklenebileceği bir alandır. Çökme altındaki vatandaşın hangi operatöre fatura ödediği ne fark eder?”